-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چگونه خداوند به كار همهء انسان ها رسيدگي مي كند؟

آيات بسياري بر سريع الحساب بودن خداوند دلالت دارد و با تأكيد فراوان مي فرمايد: .() براي تشبيه و مجسم كردن كوتاهي زمان حساب , امام علي مي فرمايد:

عباده علي مقدار حلب شاة;(1) خداوند تمام بندگانش را در زمان كوتاهي به اندازهء زمان دوشيدن يك گوسفند رسيدگي مي كند!>. دليل اين سرعت روشن است , زيرا حساب منوط به علم و آگاهي كامل و قدرت فوق العاده و رعايت عدالت است و چون خداوند همهء اين صفات را در حد اكمل دارا است , مي تواند در يك چشم به هم زدن حساب همگان را برسد. هرگز نبايد حساب رسي خداوند را با آن چه در ميان انسان ها رايج است , قياس كرد. اگر بخواهيم دردنيا براي چگونگي حساب رسي خداوند مثالي يادآور شويم , بايد بگوييم همان گونه كه خداوند در يك لحظه دعاي همهء دعا كنندگان و راز و نياز گويان به درگاه ربوبي را اجابت مي كند و همان طور كه همهء بندگان را روزي مي دهد, به همين كيفيت به حساب همگان رسيدگي مي كند.

فردي از اميرمؤمنان پرسيد: چگونه خداوند حساب انسان هاي بي شمار را يك جا رسيدگي مي كند؟ امام فرمود:همان گونه كه آنان را يك جا روزي مي دهد. بار ديگر سؤال كرد: چگونه آنان را مورد محاسبه قرار مي دهد, با آن كه اورا نمي بينند؟ امام فرمود: همان گونه كه به آنان روزي مي دهد, ولي او را نمي بينند.(2)

از طرف ديگر تمام امور و از جملهء آن ها اعمال انسان , از حساب انفكاك و جدايي ندارد و به مجرد تحقق آن امور, آثارشان بر آن ها مترتب مي گردد; پس حساب ملازم و مقارن و به دنبال عمل است .(3)

(پـاورقي 1.مجمع البيان , ج 3 ص 313

(پـاورقي 2.نهج البلاغه , قصار 300

(پـاورقي 3.حسين تهراني , معادشناسي , ج 8 ص 216

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.